Kisah Travel Agent ke Beijing

As usual, my friends and I are going to have our yearly trip. This year is to Beijing. Patutnya our usual 4 je la. Tapi kali ni berlapan. And since ada time difference between me and them and Beijing itself, plus ramai sangat kepala nya, and after Ir n Ina dah survey dgn bersungguh sungguh kat Matta Fair tu, kitorg finally decided for the first time ever utk amik tour dengan travel agent, Honey Vacation.

Berikut ialah cerita kenapa lepas ni TOBAT TAK AMIK TRAVEL AGENT DAH. So, bersedia la dengan perkataan yang tak diingini japgi ye.

Kami berlapan. Sarah, Ina, Ir, Fadh, Jer, Mak Jer, Yah and myself. Ini senarai asal. Semua org kecuali aku dah beli tiket air asia since last year sbb murah. Aku tak beli sbb aku tau aku akan berada kat sini n tak rasa aku akan balik Malaysia then pegi Beijing then balik Malaysia then balik AD. Macam org gila kan?

Masa Ir and Ina nak finalize dengan travel agent tu kitorg dah make it clear dah dgn dia. Yang aku tak sure lagi akunye flight itenary mcm mana. And the travel agent are FULLY AWARE of that. Memula mmg dia kata tak boleh. Kena datang hari n flight yg sama atau harga package untuk semua orang akan berubah. Then after a few days dia agree yg aku bayar package yg sama tapi visa aku buat sendiri n aku boleh follow the group once I'm there. Good job.

Lepas tu Fadh nye cuti tak approve. Masa tu kitorg dah bayar dah semua total package untuk 8 org ni. Since dia takleh pegi kitorg kata takpe la. Fadh pun tau dia takleh dapat refund. Tapi si Honey Vacation ni kata tak boleh. Kalau sorg takleh pegi kene cari pengganti. Erk... bukan ke kita dah bayar n kita tak mintak refund?

So finally Ir tanya bapak dia, n bapak dia sudi pergi berpoya bersama gadis2 sunti ni.

Lagi 2 bulan nak pegi, aku pun beli la tiket flight aku. Flight to Beijing will take more or less 8 hours. Satu flight je setiap hari. Flight akan sampai kat Beijing pukul 8.50am. The other geng akan sampai kat Tianjin kol 2.45 pm 24hb. Diorg kene travel dari Tianjin ke Beijing on the road lebih kurang 2 jam gak kot. So, gedebak gedebuk 24hb tu diorg akan sampai Beijing n check in most probably kol 7pm kott. Then dinner and watch acrobatic show.

So kalau aku sampai 24hb jugak, aku akan sampai kol 8.50 am. Tunggu bebudak ni sampai Beijing kol 7pm. Dinner and tgk acrobatic show. Hmmm.... Or, I can actually arrive in Beijing 8.50am 25hb. Gedebak gedebuk kol 10 and terus join the group. I just skip dinner, betul? So that's what I did. Aku amik tiket 24hb tgh malam n sampai Beijing 25hb pagi. Dah siap dapat flight itenary aku fwd la kat our beloved Honey Vacation. Dia confirm acceptance.

Mula la aktiviti membuat visa bagai. Diorg yang lain visa travel agent buat kan. Aku buat sendiri dari sini. Dok update la dgn Honey Vacation ni. Sbb ada certain details yg dia kene input kan. Settle la bab tu.

Di suatu hari yang damai Ir shoot email kata Honey Vacation kesayangan kami tu kata since Mariah (me) sampai 25hb, jadi kene cari lagi sorg. Sebab nya 24hb mesti ada 8 org jugak. Aikkkk???!!!!! Apakah!!!!

Mula la episod amuk aku n Yah. Aku n Yah memula decide bagi peluang org lain settle kan dengan Honey Vacation tu. Ye lah. Logik ke tak? Argument nye the whole trip dapat price murah sebab pegi 8 org. So at all time kene ada 8 org. Habis tu, bila aku sampai on the 25th tu, yg lagi sorg tu balik Malaysia ke? Sangat tak logik kan?

Finally hari Ahad aku tgk kat wall Ir, dia dok cari org lagi yg nak ikut g Beijing. Aku hangin la. Aku cakap kat situ, ko hold dulu cari org tu. Biar aku call Cik Honey Vacation kita ni. Silap besar la kalau sampai aku nak kene call kan... Itu pun aku dah suh Ir warning sket kata aku nak call.

Betul agaknye Ir warning. Pagi2 aku bukak email beloved Honey Vacation dah hantar email mintak maaf and try to explain. Ada aku kisah? Aku kata aku nak call aku call. Pagi2 tu (AD local time nye pagi ek) aku call. Menjerit jerit la aku kat ofis tu 'berbual' dengan His Royal Highness Honey Vacation. Kiranya satu ofis (mungkin ofis sebelah jugak) tau aku hangin dengan somebody. Tangan tok sah cakap la. Kalau Kara Singh Walia ada sebelah pun dia tabik wa. Pensel konon nak buat nota dah berapa kali terbaling kat colleague cubicle depan.

Make sense tak? Aku sudi bayar full price macam yg 7 lain bayar. That is RM550. Tapi aku akan buat visa aku sendiri and aku akan sampai lambat. By right, they can make money out of it. Sebab we paid the dinner and acrobatic show for 8 people, but they just have to book for 7. Dia kata government sana kata kalau tour tu 8 org, at all time kene 8 org. Aku kuar balik argument aku yg apa org ke-9 tu nak buat bila aku sampai on 25th. Plus, aku buat visa berasingan kott..

Dan tu jugak aku kuarkan segala macam cerita mak cik mak cik mesyuarat tingkap aku "kitorg ni bukan pertama kali travel. saya ni tiap2 bulan pegi airport. kalau nak suruh saya buat semua ni sendiri sikit saya rasa takkan ada problem. saya dah buat g hong kong 7 adults 3 kids ok je. mujur sebab saya jauh n time difference issue saya izinkan diri saya sendiri ikut tour package ni tau tak"
Ha kau.. cukup makcik tak ayat aku?
Pastu aku lak ajar dia, "U cakap kat org Beijing tu, beza masa saya sampai dengan masa 7 org lain sampai tak lebih dari 24 jam. U suh dia kira dari 2.45pm bebudak ni sampai Tianjin dengan 8.50am aku sampai Beijing bape jam?"

So in the end, aku make it SUPER CLEAR that kitorg TAKKAN TAMBAH ORANG and TAKKAN BAYAR LEBIH for unacceptable reason. U nak kita bayar, u bagi valid reason. Dia accept plak akunye condition tu.

Moral of the story. SAY NO TO TRAVEL AGENT. Diorg ni seboleh boleh cari peluang nak charge kita. Padahal on our side semua benda dah clear. Dah bertahun tahun kitorg buat trip sendiri sendiri tak pernah ada masalah. Hepi je semua. 1st time travel dgn travel agent and u suck up big time bro. Sorry. Nila setitik tetap rosakkan susu setempayan pun.

No comments:

Post a Comment