Gigi Bijaksana




Salah term tu. Sebenarnye Geraham Besar. Tapi dalam bahasa inggeris omputih panggil Wisdom Tooth. Ada 4 bijik semuanya. Kalau ikut buku teks skolah dulu, wisdom tooth ni akan tumbuh antara umur 17 hingga 25 tahun. Masalahnye wisdom tooth aku mula tumbuh masa umur 27 tahun kott.. Mak aku kata "Laaa.. selama ni tak wise lagi ke?" Sabar je la..

Kita selalu dengar ramai yang demam masa proses pertumbuhan wisdom tooth ni. Kenapa ek? Tu soklan aku dulu dulu la. Ye la.. orang sibuk2 tumbuh gigi. Aku releks je kan. Skang ni orang dah releks. Aku lak la yang kelam kelibut.

Alhamdulillah, aku demam sekali je kott.. Owh.. gigi geraham ni dia tak tumbuh sekali gus. Sama macam gigi gigi yang lain jugak la. Mungkin cuma Kumpulan Gigi je yang tumbuh berderap macam tu kann... Yang aku ingat kawan aku ni setiap kali gigi naik sket dia demam. Macam baby la bajet nye. Aku rasa la sakit tu. Tapi tak demam. Selalunya aku abaikan aje rasa sakit tu. Ala.. kejap je pun.. lelama dia dah tumbuh baik la dia..



Tapi entah apa fasal aku pun tak tau, kali ni nye rasa sakit aku rasa lain macam. Aku takleh nak bukak mulut utk suapkan makanan. Ini sudah lebey la kann.. Aku dok story kat kollig aku. Mamat ni kata g la jumpa dentist. Tgk dia kata apa. Kalau the tooth is coming out at the correct angle then just take a pain killer and deal with it. Kalau the tooth is tolak menolak the original tooth better take it out now when u don't have to travel. Tapi perbincangan ni berlaku masa aku tgh travel la.. Oman.

Aku balik AD. Pegi la NMC. Try nak jumpa Dr Rashid, tapi dia full with appointment. So walk in je dengan Dr Syed Ahamad. Boleh tahan hensem. Sedap la hati sket nak nganga leluas tu kan.. Dia tanya sakit atas ke bawah? Yang aku tau cuma sebijik je gigi aku tu tumbuh. Kat belah bawah. So aku pun kata bawah. Dia pun suh nganga n mula tekan sana tekan sini. Mak oii aiii.. sakitnye kemain haaa.... Rerupanya gigi yg belah atas yg buat kacau. Patut la bila aku nganga kat cermin aku nengok gigi bawah tu mcm tumbuh molek je kan... gigi atas ni yg nak tumbuh senget rupenye.. alkisah...



Dia amik x-ray skali. tunjuk kat aku. Haa ko.. senget mcm menara Teluk Intan tu ha.. Jadinya di suggestkan utk aku keep the bottom tooth and take out the upper one. Aku dah menganga kat situ.. Dengan senyuman manis doktor tu cakap "don't worry. you won't feel the pain. i promise" Siap promise habaq hanggg... Aku pun pikir dlm 20 saat then agreed to take it out there and then. Sebabnya kalau aku tunggu minggu depan maybe kena travel lagi. dan minggu satu lagi juga. dan minggu seterusnya juga. Jadi alang kepalang aku dah berbaring baringan kat kerusi dentist tu aku pun pikir buat terus je la kan... selesai...

Yang bestnye kat sini dentist galakkan kita makan aiskrim. Lelagi lepas procedure ngan diorg. Pas aku wat scaling dulu pun dia suh aku makan aiskrim.

Jadinya skang ni aku dah officially 1/4 un-wise..

2 comments:

  1. bagusnye...suruh makan ais krem..mesti budak2 suke gi dr gigi kat sane kan eheeee

    ReplyDelete